21. srpna 2012

Zwiebelačka

Už mám zase navařeno a napečeno a můžu tím pádem zase něco přidat do mé online kuchařské kroniky. O víkendu jsme měli na podvečer naplánované grilování a rozhodli jsme se, že se tím pádem nebudeme přecpávat dvakrát denně a k obědu bude stačit polévka. První, která mě napadla (asi proto, že jich v repertoáru mnoho nemám - o tom ale psst), byla cibulačka.

Dnes je na jídelníčku: Cibulová polévka


Vařila jsem jí samozřejmě zase od oka, takže si poměry surovin budete muset trochu domyslet. Není na ní ale zaplať pánbůh mnoho zapeklitých momentů, takže bych si troufla tvrdit, že jí zvládnete taky levou zadní.

Na polévku budete potřebovat:
  • máslo (na osmažení cibule)
  • hodně cibule (tipla bych asi tak 5 velkých na litr)
  • trochu hladké mouky
  • vývar (nebo vodu a bujón)
  • trochu dobrého bílého vína (cca 50 ml na litr)
  • provensálské koření
  • muškátový oříšek
  • sůl, pepř
V malém rendlíčku jsem přepustila máslo. Postup ve zkratce je uveden v mém dřívějším příspěvku zde nebo si ho můžete detailně prostudovat u mistra Cuketky. Činila jsem tak z prostého důvodu. Nechtěla jsem, aby se mi máslo během poměrně dlouhého smažení cibule přepálilo.

Cibuli jsem oloupala a nakrájela na půlkolečka. Tato jsem vložila do hrnce, ve kterém jsem zamýšlela polévku i dovařit a zalila jí přepuštěným máslem. Na středním plameni, abych se nemusela moc namáhat, jsem cibulku nechala nejprve poměrně dlouho změknout. Když jsem viděla, že se mi na některých místech chytá, přilila jsem tak 1-2 lžíce vody, které mi pomohly jí zase odvařit a nepřipálit úplně. Ve chvíli, kdy byla cibule už dostatečně měkká, jsem zvýšila plamen a nechala jí za častého míchání pěkně zhnědnout. Celý tento proces mi trval asi tak 30-45 minut. Přesně si to nepamatuju, protože jsem mezitím pracovala na DBs´challenge pro tento měsíc (co to bude se dozvíte příští pondělí).

Když byla cibule hnědá, zaprášila jsem jí hladkou moukou a po chvíli míchání nad plamenem jsem měla jíškový základ polévky. Přilila jsem požadované množství horké vody a přihodila kostku bujónu. Pokud byste měli vývar, tak dejte vývar, protože celodomácí je prostě celodomácí. Když přišla polévka opět k varu, nechala jsem jíšku provařit, abych viděla výslednou hustotu polévky. Když zjistíte, že jste to s vodou nebo vývarem přehnali, můžete přidat buď zvlášť udělanou jíšku nebo tu granulovanou, co mám v záloze já. Tentokrát jsem to s množstvím mouky ale zvládla.

Do vroucí polévky jsem přidala sůl, pepř, provensálské koření a víno. Nechala jsem jí ještě několik minut provařit a ještě jednou ochutnala. Nakonec jsem přidala trochu čerstvě nastrouhaného muškátového oříšku a odstavila. Někde jsem četla, že muškátový oříšek ztrácí varem svoji chuť, takže ho přidávám vždycky všude až nakonec.

Polévku jsem servírovala s opečeným toustem a skleničkou vína použitého do vaření. Milovníci Francie si mohou toast vhodit do polévky a pod grilem zapéct ještě s kouskem sýra.

Žádné komentáře:

Okomentovat